2007-10-07

Månskens Natt

  1. Nu sover barnet tryggt hos dockan;
    försilvrat glänser böljeskummet.
    Ej mäta tiden, se på klockan
    -men vara tiden, vara rummet!
  2. Ej i minuter sönderstycka
    en månskenstimme, snart förgången!
    Det finns en väntan som är lycka;
    min själ är tystnad före sången.
  3. Ej gruva sig för eftermälet,
    ej rivas upp av det förflutna!
    Jag är så tacksam, vet ej skälet
    -går som i dröm, med ögon slutna.
  4. Jag går allena, har ej möte.
    Det är en konst att vänta troget.
    En månskensnatt i gräsets sköte
    ska äpplet falla moget.


(Hjalmar Gullberg, "Kärlek i tjugonde seklet")

2 kommentarer:

Jag och mej själv sa...

Fin dikt som jag inte alls förstår så här dags på dygnet Men orden fängslar och tilltalar så jag ska återkomma och läsa den på dagtid
Och visst har du rätt om att det blev en svensk bild det hade jag inte tänkt på

Helena sa...

Hej Hej
Hoppas du får en bra arbetsdag idag. Kom på att jag låste inte garagedörren.....
/Helena