2009-04-13

KYRKANS SEXMÄN

Sexmannainrättningen har medeltida ursprung.

Ursprungligen har han uppsikt över kyrkans tionde.
Han är dömande ledamot av sockenrätten, kontrollant vid kyrkvärdarnas redogörelse m.m.
Han utses av sockenstämman och har även vissa kyrkliga uppdrag.
Ämbetet upphör 1862.
Inom bergstaten är hans uppgift att hålla räkenskap för malmen och bergslagens inkomster och utgifter vid gruvorna.
Div. sexmannainstruktioner finns bevarade från 1600-talet och framåt.
"Kyrkans sexmanna ed:
Jag N. svär och lovar för Gud allsmäktig och hans helga församling, att jag detta mitt sexmannaämbete,till vilket jag ordentelig kallad och förordnad är, vill trogen och flitig vara, Guds ära, kyrkans ochförsamlingens bästa oförsumligen veta, söka och fordra, och att dess skada fliteligen avvärja,och detta här ämbete, och vad här hörer till, troligen efter mitt bästa förstånd och förmåga, förrätta, så sant mig Gud hjälpe.

Inga kommentarer: